Ett e-postmeddelande skickas till angiven e-postadress tillsammans med ett engångslösenord.
Genom att ta bort en användare ges denne inte längre åtkomst till anläggningen eller tillsynsmyndigheten. Det går då inte heller att logga in.
Är användaren knuten till flera verksamheter kommer den fortfarande att ha åtkomst till de övriga verksamheterna. Användaren syns inte i listan över medlemmar i gruppen.
För att ta bort en anläggning, till exempel en nedlagd sådan, från en användare så gör man på samma sätt som i avsnitt ”Ta bort en användare”.
De som kan utföra detta är de som har administratörsrättigheter för anläggningen. Detta innefattar även SMP-support.
Genom att spärra en användare ges denne inte längre åtkomst till smp. Det innebär att användaren inte kan logga in på smp. Användaren finns med i listan över medlemmar i gruppen med spärrad symbol.
Ett konto kan vara spärrat av tre anledningar:
Observera att i alla ovan nämnda fall så finns användarprofilen fortfarande kvar, men behöver låsas upp för att kunna användas.
Administratören kan låsa upp ett spärrat konto genom att markera valet ”Aktiv”.
Ett nytt engångslösenord skickas till användaren i ett e-postmeddelande.
Om du som administratör är behörig att administrera flera anläggningar, kan detta ske samlat för dessa anläggningar. Rollerna visas per anläggning och kan ändras för var och en enligt nedan:
Administratören för verksamheten kan skapa, ändra samt ta bort användarkonton och behörigheter i SMP.
Om verksamhetens administratör har slutat eller av andra anledningar inte finns tillgänglig ska du kontakta din tillsynsmyndighet för att få ett nytt administratörskonto. Observera att detta endast gäller om det inte finns någon administratör för ert konto i SMP.
Begäran om nytt administratörkonto ska minst innehålla följande uppgifter:
Anläggningsnummer.
Anläggningsnamn.
Organisationsnummer.
Administratörens förnamn.
Administratörens efternamn.
Administratörens e-postadress.
Din tillsynsmyndighet verifierar uppgifterna och kontaktar SMP support via e-post. SMP support skapar det nya administratörskontot. Den person på Tillsynsmyndigheten som kontaktar SMP Support skall ha ett registrerat konto i SMP som matchar e-postadressen.
När administratörskontot är skapat skickas ett autogenererat e-postmeddelande med inloggningsuppgifter till den nya administratörens e-postadress.
Observera att administratörer i SMP har befogenheter att lägga till samt ta bort användare. Det är viktigt att kontrollera att endast aktuella personer har tillgång till er inloggning i SMP.
Observera att kontakt med SMP support ska tas av tillsynsmyndigheten genom ett konto som redan finns registrerat i SMP. I första hand e-postas SMP-support på smp.support@lansstyrelsen.se. Skriv ”Nytt administratörskonto” i rubrikfältet och se till att uppgifter enligt ovan finns med i e-posten.
En verksamhet måste ha en person angiven som ”Ansvarig för godkännande av miljörapport”, denna roll får inte lämnas tom. Slutar den ansvarige personen för godkännande måste en ny läggas in i dess ställe. Utan en ansvarig för godkännande kan er verksamhet inte skicka in miljörapporten.
Ett samarbete mellan Länsstyrelserna och Naturvårdsverket: